Design av logo for Wallmans 20 årsjubileum

Design av logo for Wallmanns 20 årsjubileum

Arbeidet startet med et intervju på hva kunden hadde behov for og ønsket seg. Så gjorde jeg research på merkets profil både på nett og i trykksaker. Deretter ble det utviklet en fargeprofil som passet sammen med eksisterende materiell og flere utkast på logo. 

TANKENE BAK LOGOEN og prosessen

Wallmans feirer 20 år i 2020, og ønsket en jubileumslogo som passet til Wallmans-logoen!

Wallmans ligger stemningsfullt til ved Akerselva i Oslo. Wallmans har et «dinner and a show»-konsept, der artistene også serverer gjestene. Det er ikke annet enn imponerende! På showet er det sangere, dansere og akrobater – og hvert år er det nytt show. I tillegg til juleshow. I 2020 er det 20 år siden Wallmans åpnet dørene i Oslo for første gang.

Detaljer som kom frem i intervjuet med kunden var at de ønsket:

  • Logoen skulle skille seg ut og invitere til fest
  • Den skulle fungere på alle flater, fra små mobil-ikoner til store bannere
  • «W» kunne med fordel brukes alene for mindre flater
  • Gi stemning av fest og show
  • Passe sammen med øvrige profil og logo

Løsning

Hovedkonseptet ble å lage et «20»-tall som hang sammen med eller var integrert i logoen, i en form som kunne assosieres med jubileum og fest – i tillegg til å være stilfull, overraskende og appellere til sansene ved å være litt spennende og ikke A4. Fargene på nettsiden til Wallmans ble gjenbrukt i form av gradient orange. Jeg utviklet også en mer minimalistisk logo, som skiller seg fra de andre.

Her er resultatene:

20 årsjubileum bundet sammen med Wallmans-logoen. Et mindre ikon som matcher, som kan brukes som favicon eller andre mindre flater.

Denne logoen kan egne seg godt i en farge også, og som et gulltrykk.

20 årsjubileum integrert i Wallmans-logoen, og en matchende variant for mindre flater.

En skikkelig jubileums-logo med fyrverkeri eller konfetti i logoen. W’en er et 20-tall, men om vi hadde gått videre med dette utkastet, ser jeg at man hadde måttet få 20-tallet tydeligere frem. Her er en tilhørende mindre variant.

Denne logoen kan egne seg godt i en farge også, og som et gulltrykk.

Her er 20-tallet inspirert av Wallmans-logoen, og nullen er formet som en ballong, noe som er et tegn for bursdag. S’en i slutten av Wallmans og 2-tallet danner et hjerte.

Dette er en helt annen logovariant, med mye enklere uttrykk, der logoen ikke henger sammen med «20 årsjubileum» på samme måte. Enkel, ren og «rett frem».

Denne logoen kan egne seg godt i en farge også, og som et gulltrykk.

Konklusjon

Denne gangen traff jeg ikke blink med disse logoene, men jeg ønsker likevel vise arbeidet. 🙂

Wallmans engasjerte en annen leverandør som klarte levere det de ønsket. Jeg ønsker takke Wallmans for oppdraget og ønsker de masse lykke til i disse Korona-tidene. De åpner opp igjen 4. september 2020. Gå til Wallmans.no eller klikk på bildet under for å komme til nettsiden deres. 

Faksimile: Wallmans.no