Hvorfor er brukeropplevelse (UX) nøkkelen til digital markedssuksess?

Dagens forbrukere er smarte, kunnskapsrike og sultne, og de vil at behovene deres skal innfris på et øyeblikk.

Uavhengig om man sitter ved at skrivebord, på en buss eller på en benk i parken, ønsker folk å få bruke internett; de skal handle, bestille reiser, chatte med venner eller bare søke etter informasjon. Disse forskjellige online funksjonene har alle en ting til felles: Brukerens oppfatning av kvaliteten på opplevelsen har stor innvirkning.

En kritisk del av den opplevelsen er brukernes brukervennlighet for å finne, få tilgang til, vurdere eller kjøpe produkter og tjenester. For bedrifter som ønsker å tiltrekke seg og konvertere denne interessen til inntekt, er brukeropplevelse (UX) avgjørende for deres suksess – og i mange tilfeller overlevelse.

Når det gjelder å utvikle og utføre moderne digitale markedsføringsstrategier, blir UX ofte oversett og glemt. Faktisk er det bare 55% av merkene som er i ferd med å teste brukeropplevelser – noe som er utrolig når du tenker på at 74% av menneskene vil gå tilbake til et nettsted hvis UX er optimalisert for mobil.

Den ideelle online kundereisen er et brukervennlig nettsted som kombinerer en sømløs navigasjon; en ren kjøpsreise; dynamisk og fordøyelig innhold; førsteklasses kundestøtte og mobilversjon. Ved å kombinere disse elementene kan en virksomhet virkelig skille seg ut!

Så hvorfor nedprioriterer organisasjoner UX så ofte når det gjelder kontakt med kunder?

Brukeropplevelse i en mobil verden

Økningen i bruk av smarttelefoner har endret måten folk ser på, kjøper og kobler til på nettet. Med en vekst på 504% i medieforbruket siden 2011, blir skrivebordet det mindre foretrukne kontaktpunktet for et økende antall digitale brukere.

Mobilen er så inngrodd i psyken til dagens forbruker at mobilbrukere er betydelig mer sannsynlig å forlate et nettsted hvis det ikke er riktig optimalisert for telefonen deres – og hvis du driver en bedrift, kan dette bety et stort tap i konverteringer, eller til og med skade merkevarens rykte.

Når det er sagt, er det alarmerende at 52% av brukerne sa at en dårlig mobilopplevelse gjorde at de var mindre sannsynlig å engasjere seg i et selskap – og med 60% av søkene som nå utføres på mobile enheter, er UX et faktum som rett og slett ikke bør ignoreres.

Selv om mobil er en dominerende kraft i dagens verden, betyr det ikke at skrivebordet ikke lenger er relevant. Flertallet av e-handelstransaksjoner foregår fortsatt på PC-en, og som sådan er en balansert multi-plattformstrategi avgjørende for en vellykket kjøpers reise. Til tross for dette behandler mange markedsførere og merker fortsatt skrivebordet som hovedfokusområdet, noe som ikke er synkronisert med dagens forbrukeratferd.

Brukeropplevelse er mer enn bare brukervennlighet

Mens mange markedsførere trekker på seg brukeropplevelsen som et bransjeord, er dette ikke tilfelle. Faktisk vil de mest suksessrike markedsførerne i bransjen fortelle deg at brukeropplevelse er nøkkelen til å lette konverteringer og hjelpe deg med å bli den glitrende nålen i en gigantisk (og enormt overtegnet) digital høystakk.

Ifølge den amerikanske professoren og statistikeren Edward Tufte, «Forvirring og rot er designens feil, ikke attributtene til informasjon.» Dette stemmer for UX som helhet, og når du prøver å skille deg ut fra mengden på nettet, er en av de beste måtene å gjøre det på å være tydelig, konsis og tilgjengelig for målgruppen din. Ingen kompromisser.

Selv om brukervennlighet er en vesentlig del av brukeropplevelsen, er den bare en del av den totale kaken da den fokuserer på ting på overflatenivå, mens UX graver dypere i om en enkelt side eller et innholdsstykke vil tilfredsstille de spesifikke behovene til en bruker . Som en enhet avgjør brukeropplevelsen hvordan et merke snakker til sine kunder og leverer budskapet det prøver å formidle, effektivt.

Innholdet er avgjørende for brukeropplevelsen

En av de beste måtene å formidle et budskap til publikum er ved å publisere innhold som er engasjerende, samtidig som det gir direkte verdi. Faktisk, ifølge Quick Sprout, liker 82% av menneskene å lese relevant innhold fra bedriftsblogger.

Godt utformet digital kopi som er optimalisert for søkemotorer er en viktig ingrediens i en god brukeropplevelse. Dette vil ikke bare hjelpe nettsiden din til å rangere godt for relevante søkeord på Google, men SEO-vennlig tekst vil også gi forbrukeren et informativt svar på et spørsmål eller forespørsel på et øyeblikk. Denne tilnærmingen vil til slutt resultere i konverteringer i stedet for å forlate nettstedet.

Selv om det kan virke åpenbart for nettbaserte bedrifter å tilby søkoptimalisert, engasjerende og forbrukerfokusert innhold, blir det ofte oversett-ikke gjør den samme feilen.

Hvor UX passer inn i de fem nivåene av innholdsmarkedsføring

En vellykket innholdsstrategi som gir utrolige resultater, er alltid best planlagt fra grunnen av. Det er fem nivåer for en vellykket innholdsmarkedsføringsmodell, som er:

1. SEO: Dette er viktig fordi hvis nettstedet ditt ikke er optimalisert for søkemotorer, vil drømmekunden din aldri finne deg

2. Brukeropplevelse (UX): 2/3 av befolkningen heller lese noe som er pent designet enn vanlig tekst i et dokument når de fikk 15 minutter til å konsumere innhold. 

3. Innholdsstrategi: Planen for den kommersielle retningen din. For å starte med å oppnå resultatene du ønsker, kan du bruke besøkstall og bouncerate for å forbedre innholdet ditt, slik at det dekker behovene til målgruppen din. 

4. Innholdsskaping: Med en strategi på plass, er det på tide å starte med å lage innhold. Oppdatér nytt innhold, lag nye blogginnlegg og sørg for at hver bit er formatert for digitalt forbruk.

5. Distribusjon av innhold: Når du har laget det beste dynamiske innholdet, er det på tide å begynne å få det lagt merke til. Del den med de riktige personene ved å bruke de forskjellige sosiale kanalene dine og andre glitrende forbindelser du måtte ha.

Siden brukeropplevelse er det andre trinnet i en robust innholdsstrategi, må den gjøres riktig. Ellers vil hele strategien falle ned før den i det hele tatt tas av.

Visual Search

Visuelt søk er i ferd med å bli en integrert del av brukeropplevelsen. 

Over halvparten av alle Millennials bruker visuelt søk over annen e -handelsteknologi, og over 30% av Googles søk er bilderesultater.

Markedsførere må derfor tilpasse seg forbrukernes siste behov. Mennesker er intuitive skapninger, og det ser ut til at visuelt søk vil imøtekomme vårt stadig voksende behov for umiddelbar tilfredsstillelse i en verden som blir mer travel for hver dag.

UX er ikke en valgfri luksus for konkurransedyktige virksomheter.

For å gi brukeropplevelsen den oppmerksomheten den fortjener, må tid, penger og ressurser investeres, noe som også betyr å tilegne seg ferdighetene som kreves for å sikre suksess.