Nettside og nettsted

Hva er forskjellen på en nettside og et nettsted?

En nettside, også kalt webside, er et dokument som kan åpnes gjennom en nettleser og vises på en dataskjerm. Et nettsted er en samling av nettsider under samme domenenavn.

Begrepene blir ikke alltid brukt «helt etter boka», heller ikke på Pixeldust.no. Det er naturlig for meg å snakke om en nettside eller en webside, selv om jeg EGENTLIG mener et nettsted. 

Hvor starter du når du skal lage en ny nettside?

For det første, hvorfor må jeg ha en nettside?
Dette er individuelt, og du må gjøre deg noen tanker som å se hvordan markedet ser ut, hvilke markedstrender gjelder og hvor befinner dine drømmekunder seg – hva er deres typiske kjøpemønster. Dersom din drømmekunde pleier kjøpe varer og tjenester liknende de du selger i en nettbutikk, så er det viktig å ha en nettbutikk eller en nettside. 

Rundt 90% av alle nordmenn bruker Internett daglig. 
Vi er helt rå på research i dette landet og bruker Internett gjennom hele kjøpsprosessen. Sjansen er derfor enormt stor for at kunden din har forsøkt å søke deg opp på nett i forbindelse når de er på punktet der de skal avgjøre om de skal kjøpe fra deg eller ikke.

Mennesker blir påvirket av alt de leser på nett. Via blogger, brukerforumer og tester leser din drømmekunde hva andre mener, og påvirkes av det. Beslutningen om hvor og hva de kjøper, er allerede tatt før kunden kontakter deg!

Søkbar nettside
Nettsiden din er svært viktig når det kommer til hvor synlig du er på nett. Hvis du skal bruke Internett til å synliggjøre virksomheten din, bør du være søkbar på mer enn bare firmanavnet. Kunden dine vil vite mer! De er nysgjerrige! På bedriftens webside, bør du få frem hva som er din kjernevirksomhet, hva du tilbyr og hvem du er, i tillegg til enkel kontaktinformasjon.

Nettsiden er som et utstillingsvindu
Dersom du klarer å tenke på nettsiden din som inngangsdøren til bedriften din på nett, har du kommet langt. Dine nettsider er jo nettopp det, det er de som er ditt utstillingsvindu mot verden, kundene dine og dine samarbeidspartnere.

Mange av dine fremtidige kunder tar kanskje beslutningen om de skal ta kontakt med deg akkurat i det de er inne på nettsidene dine.

Ikke la sjansen gå fra deg, fordi du har utdaterte nettsider.

Fine og gode nettsider skaper butikk, tiltrekker seg kunder og markedsfører deg. Du bør sørge for kundene dine får et best mulig førsteinntrykk av nettsiden din.

Trenger du hjelp?
Ta kontakt, så finner vi ut om Pixeldust kan hjelpe deg.