Jannicke Bakke-Olsen

Jannicke, hvem?

Hei!

Mitt navn er Jannicke, og det er meg som "eier" Pixeldust!

Jeg jobber med små og mellomstore firmaer med forskjellig behov for digital synlighet og merkevarebygging.

I blant jobber jeg alene, i blant har jeg med meg samarbeidspartnere. 

Jeg designer og utvikler digitale løsninger – fra nettsider og nyhetsbrev, til bistand på sosiale medier som Facebook og Instagram. Mine roller omhandler både designarbeid, innholdsarbeid, teknisk arbeid og strategisk arbeid.

I tillegg til å designe og utvikle nettsider, leverer Pixeldust logoer og identitetsarbeid. Her kan du se bakgrunnen og prosessen bak utarbeidelse av logo og identitet for en kunde.

Webdesigner,
and proud of it.

Ekspertisen min er innen webdesign, grafisk design, WordPress og online markedsføring. Jeg pleier enkelt og greit å si jeg er en Webdesigner. Men sannheten er at jeg er en hybrid mellom mange ting, bl.a. WordPress-utvikler, logodesigner, et ganske kreativt hode, en grafisk designer, interaksjonsdesigner, en person som er opptatt av søkemotoroptimalisering, en detektiv som jobber med å finne ut av hva som konverterer, sparringspartner, en drodler, en som bistår med design og tekst, samt publisering i sosiale medier, kampanjer, kundeklubber og så videre… Ikke rart det er vanskelig å få tak på hvem jeg egentlig er og hva jeg egentlig kan. Her kan du se en oversikt over tjenestene jeg tilbyr.

Hva skjer rundt neste sving?

Noe av det mest fascinerende med yrket er at det utvikler seg så raskt i mange retninger.  Det holder deg skjerpet. Og plutselig dukker det opp noe som endrer yrket drastisk, slik som da Facebook (og andre sosiale medier) og søkemotorer startet med annonsering, og da nettbrett og smarttelefoner kom på markedet. Med enda flere flater å se nettsider på, presset responsivt design seg frem, og det er jeg veldig glad for! 

Tenk om..

Jeg hadde allerede i 2005 jobbet med å lage en elastisk nettside for Notar Eiendom – som jeg kalte «Liquid design» basert på % og Flash-grafikk fordi den strakk seg automatisk (de hadde den gang 3 versjoner av nettsiden tilpasset 3 forskjellige skjermstørrelser med 3 sett av tilhørende bilder/grafikk og det var tungt å oppdatere og videreutvikle), som tilpasset seg enhver skjerm, men det ble dessverre bare med prototypen. Tenk om det hadde blitt noe av. Norges første responsive nettside? 

En livsstil.

Det å være Webdesigner har jeg holdt på med i over 20 år, og jeg er veldig glad for mitt valg av yrke. Da jeg gikk Webmaster-studiet i 2000 ble dette sett på som et «moteyrke» og noe mange trodde var et blaff. Det var i hvert fall ikke et yrke å ha når man ble voksen, og man hørte om at de fleste ble utbrent etter 2 år. Ordet «Webdesigner» var i en periode også en utskjelt tittel. Mange ønsket seg andre titler enn Webdesigner, som f.eks. Interaksjonsdesigner, Digital Designer, UX og UI designer og så videre. Siden det ikke var en beskyttet tittel florerte det av useriøse Webdesignere som tydeligvis var gode selgere, og kun gikk etter pengene og leverte mye rart. Men etter dotcom-boblen ristet man av seg endel av disse. 

Det er veldig mye jobb å holde seg oppdatert og utvikle seg selv og kundene sine, men det er viktig, spennende og utrolig givende/gøy – og det føles som et slags «kall», og det er helt klart en livsstil. (Nå er kl 23:37 på en fredag kveld og her sitter jeg og flikker på nettsider). 

Ønsker du å være en stor kunde i et lite byrå?

I mitt firma, Pixeldust, gjør jeg alt selv på de fleste prosjekter – fra A-Å. Det betyr at jeg har full kontroll på hva kunden har sagt og hva kunden ønsker. Jeg setter ikke bort koding til underleverandører eller frilansere i Norge eller utland, fordi jeg vil være sikker på at jeg kjenner hver bit av nettsiden dersom noe skulle skje. 

Det er viktig for meg å være ekte og ærlig, og å velge løsninger som jeg har en hypotese om at vil gagne kunden. Jeg er også fan av å øke kompetansen til kunden (dersom de ønsker det), slik at de kan gjøre mer selv, selv om det selvsagt betyr mindre arbeid for meg. Bakgrunnen er at jeg ønsker å være en vekstpartner, og bidra til å få enda bedre resultater, i stedet for «daglig drift» for de bedriftene der jeg kan det. Da øker sannsynligheten for at du som kunde får mer tilbake for investeringen, og jeg får jobbet med enda mer givende oppgaver for eget vedkommende. Det er vinn-vinn, det! 🙂

Linker

Les min CV for å se min bakgrunn

Kontakt meg for en prat

Tilbakemeldinger fra kundene mine

Her finner du eksempler på arbeider

I løpet av 20 år som webdesigner, interaksjonsdesigner, kreativ leder og frontend-utvikler har jeg utviklet en evne til å tenke helhet, men også ned i detaljene.

Med det mener jeg at jeg tenker på alt fra strategiske valg til designet, historien, farger/fonter, tone-of-voice, teknisk løsning, SEO og CRO, og setter det i system. Min jobb er å ta vare på og videreforedle - og om du ønsker videreutvikle - merkevaren din.

Gjennom å vise firmaet ditt fra sin beste side med tydelig kommunikasjon, design, relevant innhold og synlighet på nett – øker sannsynligheten for å bli lagt merke til og valgt.

Dette arbeidet gjør jeg gjennom å etablere en «hub» som består av et nettsted alene eller i kombinasjon med et eller flere sosiale medier, legge en digital strategi, publiseringsplan, hjelpe til med innholdsfokus og SEO-fokus. sammen med en moderne og gjennomarbeidet designprofil som gjenspeiler selskapets filosofi og verdier.

Dette gjøres ofte sammen med å uvikle en moderne og gjennomarbeidet designprofil som gjenspeiler selskapets filosofi og verdier. Har du allerede en designprofil, så følger jeg profilhåndboksen eller videreforedler eksisterende materiell om profilhåndbok er fraværende.

Tjenester

  • Design og utvikling av nettsider i WordPress
  • Design og utvikling av blogg
  • Design, utvikling og utsending av nyhetsbrev
  • Design og publisering på sosiale medier
  • Digitale strategier og systematisering
  • Kundeklubb
  • Design av nettbutikk
  • Logo og identitet, som firmaprofil og profilhåndbok
  • Innholdsproduksjon og årshjul
  • Landingssider for å forbedre Google Ads eller Facebook Ads
  • Google-vennlig nettside
  • Kampanjer og annonser
  • Bistand innen online markedsføring
  • Grafisk design og produkter
  • Er ikke det du trenger på listen? Ta kontakt med meg likevel, det kan hende jeg har kompetanse på det og kan levere det.

Tjenester

  • Design og utvikling av nettsider i WordPress
  • Design og utvikling av blogg
  • Design, utvikling og utsending av nyhetsbrev
  • Design og publisering på sosiale medier
  • Digitale strategier og systematisering
  • Kundeklubb
  • Design av nettbutikk
  • Logo og identitet, som firmaprofil og profilhåndbok
  • Innholdsproduksjon og årshjul
  • Landingssider for å forbedre Google Ads eller Facebook Ads
  • Google-vennlig nettside
  • Kampanjer og annonser
  • Bistand innen online markedsføring
  • Grafisk design og produkter
  • Er ikke det du trenger på listen? Ta kontakt med meg likevel, det kan hende jeg har kompetanse på det og kan levere det.

Be om et tilbud

Trenger du litt hjelp på nett?
Er det noe du har tenkt på som kanskje kunne vært lurt å få laget? Det er helt uforpliktende å ta en prat eller be om et tilbud fra meg.

Ta kontakt på post@pixeldust.no eller +47 98 46 39 39.

Knytt gjerne kontakt med meg på Linkedin, Instagram and Facebook:

Hey there!

I am Jannicke Bakke-Olsen, the founder of Pixeldust AS. I’m an expert in design, WordPress and online marketing, with 20 years experience. 

My drive is to help others make a living by doing what they love.

You are welcome to contact me at post@pixeldust.no

Find me at Linkedin, Instagram and Facebook: