Merkevarens makt og verdi

Merkevarebygging spiller en rolle i våre valg. Har du noen gang tenkt over hvorfor du ønsker deg akkurat DET produktet i stedet for et liknende produkt fra en annen produsent?

Tenk på en merkevare innenfor brus. Hvilken merkevarer tenker du på? Var det Coca-Cola, tro? Og innenfor joggesko? Hva er det første du tenker på? Nike, kanskje?

Merkevarer gir tilleggsfordeler og verdi

Når et produkt får tilleggsfordeler og verdi i kraft av selve merket, kaller vi det en merkevare. Og det å ha en sterk merkevare gir både økt gevinst og makt. For eksempel gir bilmerket Jaguar en tilleggsverdi i form av status. Selv om det kanskje er uforholdsmessig dyrt å eie og reparere en Jaguar, så vil den rette målgruppen godta dette. Det blir på samme måte som når du kjøper en iPhone. Du kjøper ikke bare en telefon, du kjøper følelsen av et fellesskap med andre som har iPhone, og den kan ha en verdi for deg. Det å eie en iPhone kan signalisere at du for eksempel er innovativ og at du har god råd.

En merkevare blir ikke en merkevare av seg selv, det er et resultat av en prosess over tid.
Når vi strategisk bygger merker, med mål om at dette merket skal få en ekstra verdi i form av flere fordeler, samt at kjennskapen til disse øker, kaller vi det merkevarebygging. Målet med å bygge et merke er å få en plass i målgruppens bevissthet, slik at disse både skal huske og velge nettopp denne merkevaren.

 

En veske er ikke nødvendigvis bare en veske som skal romme lommebok og mobiltelefon. Status, følelser og historier kan også knyttes til vesken. Hvis du kunne velge akkurat den vesken du ville, uavhengig av pris, hvilket merke ville du ha valgt? Hvor viktig er selve merket på vesken?

 

Bildene i denne saken er IKKE hentet fra Gucci eller Balenciaga.

Sjekk ut denne filmen, der du vil oppdaget at det er en liten gutt som har kledd opp sin bestemor som modell:

 

Det føles tryggere å kjøpe et kjent merke. 

Siden det finnes et uendelig stort marked for de fleste produkter, kan  det være vanskelig for oss å velge. Vi velger som oftest produkter fra kjente merker, og på den måten bidrar merkevarer til å forenkle kjøpsprosessen. Det føles tryggere å kjøpe produkter som vi kjenner kvaliteten til, og dette er merkevarer. I tillegg kan gi oss en økt glede i kroppen i form av følelsen av tilhørighet eller av å få «noe ekstra» i form av verdier som assosieres med produktet.

 

Merkevarer gir konkurransefordeler

En av disse fordelene er at merkevaren kan prises høyere, noe som gir en bedre muligheter for videre vekst og utvikling av virksomheten. Gjenkjøp og lojalitet er også en positiv effekt av vellykket merkevarebygging. Etablerte merkevarer som Tesla, Swix og Oakley trenger ikke å bruke store ressurser på å synliggjøre merkenavnet.

 

Viktigheten av merkeelementer

Når du tenker på en merkevare, er kanskje logo, slagord, selve merkenavnet og designet noe av det du forbinder med den.

  • Nike: «Just do it!»
  • L’Oreal: «Fordi du er verdt det»
  • Mac: «Think different»
  • Mastercard: «There are some things money can’t buy. For everything else, there’s MasterCard»
  • Vipps: «Veldig, veldig enkelt»
  • Kid Interiør sitt konsept for bærekraft og samfunnsansvar:
    «Handle med hjertet» (min egen.. 🙂 )

 

Dette er eksempler på synlige elementer som omgir en merkevare, og dette kalles merkeelementer. Merkeelementer gjør forbrukerne i stand til å gjenkjenne og forbinde noe med merket.

 

Trenger du bistand på logo, slogan, webdesign eller design av andre merkeelementer?

Dette kan jeg hjelpe deg med. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

 

Hva sier kundene om Pixeldust.

Pris på logo og nettsider.

 

Har du spørsmål eller kommentarer til dette temaet? 

Ta gjerne kontakt med meg på Linkedin, Instagram eller Facebook: