Hva er en Soloprenør?

Har du hørt om ordet Soloprenør tidligere?

Soloprenør ser ikke ut til å være et «ekte» norsk ord, men et fornorsket ord basert på Solopreneur. Det er en blanding av to ord, Solo og Entreprenørskap, og er kallenavnet på en person som har laget en egen arbeidsplass med kun seg selv som ansatt, og i tillegg med en strategisk plan om å forbli et firma med én ansatt.

Soloprenør: En person som setter pris på friheten og spenningen man opplever ved å drive en bedrift helt alene.

Mange gründere begynner å jobbe alene, men de har en intensjon om å bygge en virksomhet med flere ansatte, og er klare for å selge virksomheten når den har blitt stor og attraktiv nok for andre. Det er ikke noe galt i det, men for meg så er det andre aspekter som er viktigere enn å f.eks. lage Norges største og mestvinnende byrå.

For.. hva om den riktige veien for deg – til et rikere liv og en mer tilfredsstillende karriere – ikke er å skape og skalere opp en bedrift (og kanskje selge den), men heller å jobbe for deg selv og forbli liten? Bestemme dine egne budsjetter, dine egne måter å gjøre det på – og bli et lønnsomt og bærekraftig selskap bestående av én person. Ved å holde seg liten kan man ha frihet til å forfølge idéer og ønsker uten å måtte be om lov fra andre. Og man har heller ikke ansvar for andre eller andres jobber. Dette gir et mer bekymringsfritt liv.

Soloprenører administrerer alle aspekter av virksomheten sin selv. Man er altså ikke bare skaperen eller grunnleggeren, man er også alene ansvarlig for å produsere og levere produktene eller tjenestene som tilbys for å holde virksomheten flytende. Da må man være villig til å tilegne seg kunnskap og forholde seg til endringer og press underveis.

 

Hvorfor strategien til Pixeldust er å forbli et «one woman show»:

  • Fordi det gir mer frihet og fleksibilitet i hverdagen
  • Fordi jeg får lov og tid til å gå den faglige retningen jeg ønsker
  • Fordi jeg er opptatt av «- Not bigger. Better.»
  • Fordi jeg ønsker forandring velkommen
  • Fordi jeg ikke ønsker være leder (personalansvar tar tid bort fra oppgaver jeg elsker)
  • Fordi jeg ikke ønsker å ansette en leder (friheten.. :))
  • Fordi jeg liker å jobbe direkte med kunden og ikke kommunisere via prosjektledere
  • Fordi jeg ikke ønsker å ha noe salgspress fra ledere eller eiere, som å selge inn ting som kunden ikke nødvendigvis trenger
  • Fordi jeg liker å utfordre meg selv på flere type roller og oppgaver innenfor fag jeg både kan og ikke enda kan
  • Fordi jeg er nysgjerrig på om jeg klarer å få det til over tid
  • Fordi jeg ikke bygger Pixeldust for å selge det

 

– Som soloprenør er jeg ikke ensom, jeg jobber med mange mennesker – men alle disse er mine kunder, samarbeidspartnere eller «kollegaer» på et prosjekt, og det er sosialt og hyggelig – selv på Teams!

 

Skrevet om soloprenører:

 

Eierskap
Soloprenører eier virksomheten selv og rapporterer ikke til noen – de er sin egen sjef. Dessuten har de ikke medstiftere, partnere eller aksjonærer om har egne ønsker eller krav til virksomheten.

Høyere risikotaking
Soloprenører tar muligens mer enn normale økonomiske og følelsesmessige risikoer når de driver virksomheten alene. Soloprenører finansierer som oftest virksomheten sin på egenhånd fra private midler, så kalt «bootstrapping», og har ingen andre å lene seg på i rolige perioder.

Allsidighet
De har ikke et team med spesialister til å hjelpe dem i forretningsdrift. De er svært allsidige individer som håndterer en rekke oppgaver i løpet av en dag.

Ansvarlighet
De er ansvarlige for alt de eller deres virksomhet gjør.

Oppfinnsomhet
Siden firmaets ressurs er soloprenøren selv, må man lære seg nye ting å gjøre ting på for å få virksomheten til å skje.

Uavhengighet
En soloprenør er uavhengig til å ta de avgjørelsene de anser som passende for deres satsing.

Ekstroversjon
De er det eneste ansiktet til virksomheten deres. Derfor er det fordel å være litt utadvendt for å tørre fortelle om virksomheten og seg selv.

Strateg
De er strategen som alltid tenker noen få skritt foran, nøye planlegger fremtiden til deres satsing og deres voksende rolle i satsingen.

 

Har du en drøm om å bli soloprenør?

Min erfaring: det er mye jobb, men også veldig mye moro!

Anbefalt lesning:

A Company of One, Why Staying Small is The Next Big Thing
av Paul Jarvis
Eller ta en titt innom Youtube for et intervju av Paul Jarvis om «Company of One».

Har du spørsmål eller kommentarer til dette temaet? 

Ta gjerne kontakt med meg på Linkedin, Instagram eller Facebook: