Bildestørrelser på Facebook, Linkedin og Instagram i 2024

Bildestørrelser på Sosiale medier

Skal du designe eller legge ut et bilde eller en annonse på Facebook, Instagram eller LinkedIn for en bedrift? Her finner du en oversikt over biledstørrelser på de største sosiale mediene i Norge i 2022.

Hvorfor er det så viktig med korrekt størrelse på Facebook bildene?

De aller fleste vil oppleve innlegget ditt som mindre attraktivt eller leservennlig om bildet blir kornete og teksten blurry. Ved å sørge for at bildene dine følger størrelseskravene fra Facebook unngår du dette.

… og korrekt utsnitt?

En annen viktig ting å tenke på er å hvilke deler av bildet som blir kuttet og dermed ikke synlig på henholdsvis mobil, nettbrett, PC og Mac. Dersom du tar utgangspunkt i at 50% av alle som ser innlegget ditt bruker mobil, så er det dumt om alle disse ser en logo som bare halvveis synes, eller at produktet du ønsker viser frem havner i en «blindsone» og dermed ikke synes i det hele tatt.

De vanligste bildestørrelsene på Facebook:

  • Vanlig innlegg liggende: 1200 x 628 px
  • Vanlig innlegg stående: 1080 x 1350 px
  • Stories: 1080 x 1920 px
  • Toppbilde (Coverbilde): 1920 x 1005 px
  • Profilbilde (Logobilde): 400 x 400 px
  • Grafikk til arrangement (Coverbilde event): 1920 x 1005 px

 

Liste over flere Facebook størrelser:

Bildetype Størrelse Aspect Ratio
Profile Picture 400 x 400 px 1:1
Event Cover Photo 1920 x 1005 px 1.91:1
Group Cover Photo 1920 x 1005 px 1.91:1
Business Page Cover 1200 x 674 px 16:9
Profile Cover Photo 1125 x 633 px 2.7:1
Photo Post 1200 x 630 px 1.91:1
Video Post 1280 x 720 px 16:9
Linked Image 1200 x 630 px 1.91:1
Stories 1080 x 1920 px 9:16
“Our Story” Cover 1200 x 445 px 2.7:1
Facebook Ad (Carousel) 1080 x 1080 px 1:1
Facebook Ad (Single Image) 1200 x 628 px 1.91:1
Catalog Image 1080 x 1080 1:1

 


Du kan laste ned denne utskriftsvennlige oversikten

 

Bildeformater på Instagram i 2023

Skal du designe eller legge ut et bilde eller en annonse på Instagram? Her finner du en oversikt over størrelsene på Instagrambilder i 2021.

Størrelse på bilder til Instagram:

  • Innlegg stående: 1080 x 1350 px
  • Innlegg liggende: 1080 x 566 px
  • Innlegg kvadratisk: 1080 x 1080 px
  • Stories: 1080 x 1920 px
  • Profilbilde (Logobilde): 110 x 110 px

 

Bildeformater på LinkedIn i 2023

Skal du ut bilde på LinkedIn? Her finner du en oversikt over bilde størrelsene på LinkedIn i 2021.

Størrelse på bilder til LinkedIn:

  • Vanlig innlegg: 900 x 600 px
  • Vanlig innlegg liggende: 1200 x 627 px
  • Firma toppbilde: 1584 x 396 px
  • Personlig toppbilde: 1584 x 396
  • Logobilde: 268 x 268 px
  • Profilbilde: 400 x 400 px
  • Karusell: 1080 x 1080 px (2 til 10 bilder)

 

Korrekt format på innholdet til sosiale medier er viktig av flere grunner. Først og fremst er hvert sosiale nettverk designet på forskjellige måter, med forskjellige dimensjoner og bildeforhold. Hvis innholdet ditt ikke er optimalisert for disse forskjellene, kan det føre til at det ser uklart eller uklart ut, eller at viktig informasjon kan kuttes av.

Når det gjelder spesifikke sosiale medier-plattformer, her er noen tips til formatene som er viktige for Facebook, LinkedIn og Instagram:

  • Facebook: For bilder og videoer, bør dimensjonene være på 1200 x 630 piksler for å sikre at det ser klart ut i feeden og på profilsiden din. Hvis du deler en lenke, bør du huske på at Facebook ofte trekker ut et bilde fra nettsiden og viser det som en forhåndsvisning. Sørg for å optimalisere det bildet og gjøre det relevant for innholdet ditt.
  • LinkedIn: Dimensjonene for bilder og videoer bør være på 1200 x 628 piksler. Som på Facebook, kan LinkedIn også trekke ut en forhåndsvisning av et bilde fra en lenke du deler, så sørg for å optimalisere det bildet.
  • Instagram: Instagram er spesielt fokusert på visuelt innhold, så det er viktig å bruke riktig bildeforhold og dimensjoner for å få mest mulig ut av innholdet ditt. For bilder, bør dimensjonene være på 1080 x 1080 piksler, og for videoer bør de være på 1080 x 1350 piksler. Det er også viktig å huske på at Instagram har begrensninger for tekstlengde i bildetekster, så du må være kreativ og økonomisk med ordene dine.

Når du publiserer innhold på sosiale medier, bør du huske på at formatet kan påvirke hvordan publikum oppfatter og engasjerer seg med innholdet ditt. Hvis det ser ut som om du har tatt deg tid til å lage innholdet spesielt for den plattformen du publiserer på, kan det øke sjansene for at publikum engasjerer seg med det.

Har du spørsmål eller kommentarer til dette temaet? 

Ta gjerne kontakt med meg på Linkedin, Instagram eller Facebook: