Blanke ark og åpne sinn – kunsten å lytte før man skaper
Noen starter med maler, prosesser og ferdige løsninger. Jeg starter med blanke ark. Hver gang jeg møter en ny kunde, begynner jeg ikke med svar – men med spørsmål. Ikke med konsepter – men med stillhet og lytting. Det handler ikke bare om arbeidsmetode. Det handler om respekt for kunden, og om å gi ideene de beste vekstvilkårene.
I denne artikkelen får du innsikt i hvorfor åpne ører og blanke ark gir bedre resultater.
Å begynne med ingenting – for å skape det riktige
Når du starter med blanke ark, åpner du for at løsningen kan bli noe helt annet enn du først trodde. I møtene lytter jeg, noterer, lar kunden dele sin historie, sine behov og ambisjoner. Jeg stiller spørsmål. Men jeg løser ingenting der og da. Arbeidet skjer etterpå – når innsikten har fått synke.
Denne arbeidsformen gir plass. Til innsikt. Til sammenhenger. Til å lage noe som faktisk er tilpasset – ikke bare pen layout.
Er dette en metode? Ja – en bevisst en.
Det finnes en formell tilnærming kalt ‘design thinking’ og ‘creative listening’ som ligner: først observere, deretter forstå, så forme.
Men for meg handler det om mer enn metode – det handler om holdning. Å ikke anta. Å ikke presse kunden inn i et format. Men å skreddersy fra innsiden og ut.
Link til kreativitet og markedsføring
Markedsføring handler om å forstå mennesker. Og kreativitet handler ofte om å koble sammen ting som tidligere ikke hadde noe med hverandre å gjøre. Begge deler krever at man åpner rommet først – lar kunden få plass, før man tar scenen selv. Blankt ark er ikke fravær av idé – det er plass til idé.
Kjente personer som jobber slik
Rick Rubin
– produsent som er kjent for å lytte dypt og stille spørsmål, ikke diktere. Hans bok ‘The Creative Act’ beskriver hvordan rom og tilstedeværelse er viktigere enn idéer i starten.
IDEO og Tim Brown
– design thinking-pionerer som setter observasjon og brukerinvolvering foran antakelser.
David Ogilvy
– legendarisk markedsfører som alltid begynte med research før ideer.
Hvorfor det gagner kunden
Når jeg skreddersyr alt, er det fordi ingen to bedrifter er like. Kundens mål, publikum, tone og behov er unike – og løsningen må speile det. Blanke ark betyr at jeg lytter mer enn jeg snakker i starten. Det betyr at løsningen er basert på virkelighet – ikke vane.
Kanskje er det nettopp dette som gjør at samarbeidet fungerer. At du får følelsen av å bli sett – og hørt. Fordi det er nettopp det som skjer. Du snakker. Jeg lytter. Og så begynner vi å skape.
👉 Har du noe du vil få ut i verden? Start med blanke ark sammen med meg.